Транспортно министерство не може да отчужди земите около предстоящия втори мост над река Дунав, защото община Видин ги е продала на частни инвеститори, съобщиха в петък от ведомството.
Местната власт в крайдунавския град е била уведомена още в началото на проекта, за границите на идейния проект, в които ще се разположи бъдещото съоръжение. Били са нееднократно уведомявани за предстоящите отчуждителни процедури, планирани от транспортното ведомство на терени, които трябва да влязат в прилежащата инфраструктура на моста.
Щом започват процедурите за отчуждаване на терени, за които транспортно министерство знае, че са общинска собственост, става ясно, че общинското ръководство на Видин ги е продало на трети частни лица.
От Министерство на транспорта уточниха, че според действащия Закон за устройство на територията общината е длъжна първо да ги предложи на инвеститора и едва след това на трети лица.
Община Видин не е имала разпоредителни сделки с имоти пред последните месеци, коментира за Mediapool кметът на Видин Иван Ценов.
Това обвинение ми прилича малко на измиване на ръце от страна на транспортното министерство, което вече две години и половина не успява да подпише договор за строителството на моста, каза Ценов. Той уточни, че винаги е работил добре със звеното за управление на проекта към Министерство на транспорта и не е бил уведомяват за проблеми с отчуждителните процедури.
Има само един голям инвеститор, чиито инвестиционни намерения попадат в а сервитутната зона на големия инфраструктурен проект. Частникът обаче бил готов да си отстъпи терена срещу обезщетение, коментира Иван Ценов.
Общинският съвет продава имотите, а не аз, но ако имам инвеститорски интерес, то аз няма да спирам продажбата на имоти заради транспортното ведомство, каза кметът на Видин.
От транспортното ведомство обаче твърдят, че общината е прескочила действащото законодателство и не само е продавала имоти, а е преобразувала терени, в резултат на което са се образували още няколко нови имота.
Специалисти коментираха неофициално пред Mediapool, че общината не за първи път се възползва по този начин от големия инфраструктурен проект. Специалисти коментираха, че когато са работили по първия етап на проекта – подготовката на тръжната процедура за строителството - са се сблъскали със същия проблем. По-голямата част от терените, които е трябвало да се отчуждят за строителство, са били изключително общинска собственост и въпреки изричното изискване на бившия министър Николай Василев общината да не извършва сделки с тях, терените са били продадени на частна фирма.
С промените в Закона за държавната собственост в началото на миналата година, държавата облекчи министерствата при отчуждаването на земите при националните обекти, какъвто е вторият мост над Дунав. Собствениците не могат да обжалват отчуждителните процедури и да искат повече пари, отколкото е пазарната стойност на имота им преди да влезе в сила новият подробен устройствен план (ПУП). Практиката показва, че повечето от тези имоти са земеделска земя.
Според кмета на Видин Ценов, при отчуждителните процедури няма никакво значение какъв е видът на собствеността, защото цените се определят по един и същи начин.
Експертите от транспортното министерство съобщиха, че отчуждителните процедури зависят изцяло от документацията за собствениците, които кметовете на засегнатите села трябва да изпратят по служебен път.
Информацията не може да бъде събрана, защото собствениците на имотите отказват да сътрудничат на държавните служители. Ако терените не бъдат отчуждени в определения срок, не могат да се обявят и тръжните процедури за проектиране и строителство на прилежащата към моста инфраструктура.
Това излага на риск реализацията на целия инфраструктурен проект, казаха от министерство на транспорта.
Бъдещето съоръжение, заедно с прилежащата инфраструктура, трябва да се разположи върху повече от 500 имота в землищата на селата Антимово, Капитановци и Покрайна, а и в землището на самия град, които са частна собственост.
http://mediapool.bg/show/?storyid=125202
Започна се - Министерството на транспорт...
За лятото, Ирак и таксите на Дунав мост
06.03.2007 21:17
Нека държавата наистина докаже че е на мястото си!!
06.03.2007 21:20
27.03.2007 18:40
Скандал, вместо дългоочакваната първа копка, набира скорост около Дунав мост 2. Транспортното министерство обвини община Видин, че бави старта на строежа и подлага на риск големия проект. Кметът не съдействал за отчуждаването на земите, а общинарите във Видин продавали на частници земя, която попада в трасето на голямото съоръжение.
Проблем се оказват продажбите на няколко парцела на частни фирми в близост до моста. Така строежът може да се забави, защото собствениците могат да поискат нова оценка и по-висока цена.
От 39 имота, общинска собственост, които попадат в подходите към Дунав мост 2, 13 са продадени на еднолични търговци, акционерни дружества и частни лица, съобщи областният управител на Видин Кръстьо Спасов. Най-големият имот е от 223 дка, а общата площ е около хектар. След това някои от терените са разделени на още части. Сделките са направени до юли 2006 г. Според решение 687 на Министерския съвет от 25 август 2004 г. с тези имоти е можела да се разпорежда само държавата, обясни губернаторът на Видин. Но нивите са продадени с решение на общинския съвет. Транспортното министерство е предупредило кметството, че предстои решение на правителството за отчуждаване на терените. А през миналата година са преведени 1,5 млн. лева за обезщетение на собствениците. Наскоро обаче от ведомството на Петър Мутафчиев
с изненада научили
че 6-7 от терените вече са изтъргувани. Областният управител отказа да отговори на въпроса кои са новите собственици на атрактивните имоти, които ще спечелят при отчуждаването им за нуждите на моста. Макар че по времето на предишното правителство Спасов е бил зам.-шеф на Общинския съвет. Председателите на местния парламент също са били от БСП - Надя Антонова, сега депутатка от "Коалиция за България", и Пламен Трифонов, лидер на червените във Видин.
"Стандарт" научи, че трима от въпросните купувачи са "Солей груп", "Балкански индустриален парк" и "Лариоест" ООД. "Балкански индустриален парк", където акционер е Веселин Боянов - същият, който за малко да направи изгодна замяна на 44 апартамента срещу военно летище и 1300 дка ниви в Божурище. Боянов е платил по 1000 лева за декар край Дунав. По толкова дава и държавата за отчуждените имоти. Справката в Дакси показва, че Боянов е човек, близък до "царските" кръгове. Той има две общи фирми с Георг Цветански - "Жасмин Пропъртис" и "Сфера Дивелъпмънтс". Цветански е първият собственик на фармацевтичните ни заводи. Той бе
фаворит на царското правителство
за неуспешната приватизация на "Булгартабак". Цветански участва и в схемата на Спас Русев за продажбата на БТК. Всички тези сделки са свързани с обръчите от фирми около царя.
Чрез "Балкански индустриален парк" Боянов е купил голям масив, след което е продал 126 дка на "Лариоест". Според Дакси 90% от капитала й е на италианеца Карло Казати, а 10 на сто държи адвокат Лилия Борисова. Тя бе шеф на предизборния щаб на кмета д-р Иван Ценов. "Солей груп" пък притежава бензиностанция по пътя към моста. На нея са продадени 6 дка за изграждане на ТИР паркинг на самата бензиностанция. Фирмата е собственост на Стефан Каменов, зам.-председател на Общинския съвет във Видин.
Според кмета д-р Иван Ценов към земите имало бизнес интереси и общината не може да ги спира. Това е било водещо при продажбата им. От тях обаче можело да се спечели, ако са купени по 60-100 лв./дка, защото сега държавата ще обезщети новите собственици с по 900-1100 лева за дка. Д-р Ценов заподозря в нападките към общината оправдание за поредното забавяне на строителството. Според него Дунав мост 2 вече е трябвало да бъде построен.
Първолета Цветкова
13.04.2007 03:07
2. Автоматично публикуване на Сигнал чрез SMS
3. Сигнал до Европейският Омбудсман
4. Подаване на Сигнал за Корупция в Община Видин
5. Корупцията във Видин Днес
6. Сайт на Милен Радев
7. Гласове на Явор Дачков
8. Общество за Индивидуална Свобода
9. Георги Ангелов и Светла Костадинова
10. Сигнали за Корупция
11. Видински информационен портал
12. Антикорупционен портал
13. Подаване на Жалба до Европейски съд по правата на човека
14. Българска Общност в Second Life. Пресклуб
15. Transparency International